Урок української мови для одинадцятикласників про національні традиції Різдва

 

Урок української мови в 11 класі  (проведено 09.12.2023)

Тема уроку:

Просте ускладнене речення (однорідні члени речення, звертання, вставні слова:.     Різдвяні традиції в Україні

Мета уроку:удосконалення вмінь аналізувати синтаксичні одиниці, зокрема просте ускладнене речення; поглиблення знань про українські традиції святкування Різдва.

Компетентності, що розвиваються на уроці: вільне володіння державною мовою, культурна, а також громадянські та соціальні  компетентності

Обладнання та наочність:картки самоаналізу роботи групи, тематичні картки «Однорідні члени речення» та «Вставні слова», аудіозапис колядок і «Щедрика», зображення атрибутів Різдвяних свят (на інтерактивній дошці). .

Хід уроку

1.    Рапорт. Відмітка про відсутніх.

2.     Організація діяльності.

 Учителька:

-        Працюватимемо у групах. Участь кожного ліцеїста фіксуватимете на аркушах самоаналізу.  

-         

КАРТКА САМОАНАЛІЗУ РОБОТИ У ГРУПІ

Учасник

групи

Виступав з повідом-

ленням

Знайшов додатк. інформ.

Підгот. наочн.

Відповідав на питан.

Аналізув. мовний матеріал

Само-

оціню-

вання

Оцінка керів-

ника

групи

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

3.    Організація діяльності.

 Учителька:

-        Ми стоїмо на порозі величного християнського свята, яке цьогоріч українці відзначають спільно з усіма вірянами Європи та й цілого світу 25 грудня. Це Різдво. Тож запишіть тему сьогоднішнього заняття.  

-        З чим у нас асоціюється Різдво?Запишемо у робочих зошитах:

В Україні  здавна атрибутами Різдва є ….

(доповнити і записати речення. Опитування учнів про записане)

 

Пояснення коло дошки підготовлених учнів про однорідні члени речення та розділові знаки у реченнях з ними – схеми                            

 

Письмова робота з картками «Однорідні члени речення».

У реченнях розставити  розділові знаки, виділені речення переписати у зошит і скласти до них схеми. По одній схемі від групи відтворити на Вайтборді. Картки озвучити (по 1 від групи), підписати і здати на перевірку.

 

(Під час роботи лунає «Щедрик»)

 

Картка 1

Це світле свято заведено зустрічати в чистому будинку тому підготовка починається заздалегідь. У будинку миються підлоги вікна протирається пил з шаф та інших меблів. Заздалегідь купуються подарунки для сім’ї солодощі та частування для гостей.

У різдвяний вечір у двері будинку можуть постукати святково вбрані люди які співають колядки. Колядки — це спеціальні різдвяні пісні. Вважається що колядки  це й оберіг і невелика проповідь і радість від народження Спасителя.

 

Картка 2

За 40 днів до Різдва починається Різдвяний піст – один з найтриваліших у році. За суворістю він не займає перше місце але триває 40 днів і необхідний щоб очистити душу й тіло перед Різдвом Христовим. Під час Різдвяного посту дозволені будь-які овочі та фрукти каші бобові гриби, в більшість днів дозволяється їсти рибу. В піст не можна уживати м'ясо яйця сир молочні продукти вершкове масло.

Картка 3

Головною прикрасою будинку є дідух – сніп пшеничних стебел який символізує дух наших предків  є символом добробуту багатства оберегом роду. Вважається що в ці святі дні наші предки повертаються щоб провести час зі своїми родинами. Дідух ставлять на найпочесніше у хаті місце  під образами. Цей сніп лежав під столом під іконами на покуті або на столі аж до Водохреща. А ще гарним знаком вважалося якщо на тому сіні з якого зроблений дідух поспить собака чи кіт. Тобто первинно дідух був важливим атрибутом а традиція прикрашання ялинки прийшла до нас аж на початку 20 століття. Прикрашали ялинку горіхами печивом та яблуками.

Картка 4

У процесі приготування їжі до Різдва піч розпалювалася живим вогнем тобто його видобували завдяки кресалу. До печі клали 12 або 7 полін це також сакральні числа. Для приготування потрібно було використовувати лише воду набрану до сходу сонця.

До речі була ще традиція до вареників чи пирогів додавати особливу “родзинку” – робити якийсь вареник дуже перченим чи пересоленим, або ж взагалі додавати до пиріжка монетку: хто знайшов її під час вечері  буде везучим увесь рік особливо на гроші. Це додає святкуванню якогось елементу гри.

Розповідь учнів про звертання і розділові знаки у реченнях із ними.

 

Виписати з колядки «Хай Ісус, мале дитя…» (звучить колядка) звертання у зошит.

-        Які ще звертання у колядах відомі?        

 

Розповідь учнів про вставні слова  (групи за значенням і розділові знаки).                                   

 

Письмова робота з картками «Вставні слова». Додати в речення  (по картці в групу) відповідні вставні слова. Зачитати по реченню від групи.

 

Картка «Вставні слова»

Традиції святкування, народні звичаї та обряди – це ________________________ один із засобів збереження національної ідентичності, а також можливість відчути зв’язок із родом та своїми предками.

Це важливо не лише коли ти в Україні, а загострюється _________________________  ще й тоді, коли ти вимушено перебуваєш за кордоном чи опинився в тимчасовій окупації.

Зараз українці все частіше повертаються до автентичних традицій святкування: хтось _________________ власноруч зробив дідуха, хтось _____________ уперше приготує 12 страв, а хтось _____________  заслуховує стародавні колядки.

 

4.    Рефлексія: звучить авторський вірш учительки «Різдво»  

Різдво неподалік, воно уже в повітрі:

В танці сніжинок, запахах гілок,

В енергії малесеньких хвоїнок...

Та перш за все - у чистоті думок!

У щирих почуттях, в любові та підтримці,

У милосерді  теж різдвяний знак.

В прилюдній доброті - і наодинці, 

Без них в цей час важкий не вижити ніяк. (03.12.2023)

-        Які нові асоціації зі словом «Різдво» появилися у вас після цього заняття?

(відповіді учнів)

5.    Домашнє завдання:

Письмово вправа 7 (2 А, Б)  на с. 94. Повторити з посібника для підготовки до НМТ про відокремлені члени речення.

 

Робочі зошити і бланки самоаналізу зібрати. Оцінки виставляються  після перевірки написаного.









Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Розвиток особистості ліцеїста на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури із застосуванням інтерактивних методів

Тиждень перед канікулами - бібліотечний

Урок мови в ліцейній бібліотеці