Урок
української мови в 11 класі (проведено
09.12.2023)
Тема
уроку:
Просте ускладнене речення (однорідні члени речення, звертання,
вставні слова:. Різдвяні традиції в
Україні
Мета уроку:удосконалення вмінь аналізувати синтаксичні одиниці, зокрема просте ускладнене речення; поглиблення знань про українські традиції святкування Різдва.
Компетентності,
що розвиваються на уроці: вільне володіння державною мовою,
культурна, а також громадянські та соціальні
компетентності
Обладнання та
наочність:картки самоаналізу роботи групи, тематичні картки «Однорідні
члени речення» та «Вставні слова», аудіозапис колядок і «Щедрика», зображення
атрибутів Різдвяних свят (на інтерактивній дошці). .
Хід
уроку
1. Рапорт.
Відмітка про відсутніх.
2. Організація діяльності.
Учителька:
-
Працюватимемо
у групах. Участь кожного ліцеїста фіксуватимете на аркушах самоаналізу.
-
|
КАРТКА
САМОАНАЛІЗУ РОБОТИ У ГРУПІ |
||||||
Учасник групи |
Виступав з
повідом- ленням |
Знайшов
додатк. інформ. |
Підгот. наочн. |
Відповідав на
питан. |
Аналізув.
мовний матеріал |
Само- оціню- вання |
Оцінка керів- ника групи |
1. |
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
|
|
|
3.
Організація
діяльності.
Учителька:
-
Ми
стоїмо на порозі величного християнського свята, яке цьогоріч українці
відзначають спільно з усіма вірянами Європи та й цілого світу 25 грудня. Це Різдво. Тож запишіть
тему сьогоднішнього заняття.
-
З
чим у нас асоціюється Різдво?Запишемо у робочих зошитах:
В Україні здавна атрибутами Різдва є ….
(доповнити і записати речення.
Опитування учнів про записане)
Пояснення
коло дошки
підготовлених учнів про однорідні члени речення та розділові знаки у реченнях з
ними – схеми
Письмова
робота з картками «Однорідні члени
речення».
У реченнях розставити розділові знаки, виділені речення переписати
у зошит і скласти до них схеми. По одній схемі від групи відтворити на
Вайтборді. Картки озвучити (по 1 від
групи), підписати і здати на перевірку.
(Під
час роботи лунає «Щедрик»)
Картка 1
Це світле свято заведено зустрічати в
чистому будинку тому підготовка починається заздалегідь. У будинку миються
підлоги вікна протирається пил з шаф та інших меблів. Заздалегідь купуються
подарунки для сім’ї солодощі та частування для гостей.
У різдвяний вечір у двері будинку можуть постукати святково вбрані люди які
співають колядки. Колядки — це спеціальні різдвяні пісні. Вважається що колядки це й
оберіг і невелика проповідь і радість від народження Спасителя.
Картка
2
За 40 днів до Різдва
починається Різдвяний піст – один з найтриваліших у році. За суворістю він не
займає перше місце але триває 40 днів і необхідний щоб очистити душу й тіло
перед Різдвом Христовим. Під час Різдвяного посту дозволені будь-які овочі та
фрукти каші бобові гриби, в більшість днів дозволяється їсти рибу. В піст не можна уживати м'ясо яйця сир
молочні продукти вершкове масло.
Картка
3
Головною прикрасою будинку є дідух –
сніп пшеничних стебел який символізує дух наших предків є символом добробуту багатства оберегом роду.
Вважається що в ці святі дні наші предки повертаються щоб провести час зі
своїми родинами. Дідух ставлять на найпочесніше у хаті місце під образами. Цей сніп лежав під столом під іконами
на покуті або на столі аж до Водохреща. А ще гарним знаком вважалося якщо на
тому сіні з якого зроблений дідух поспить собака чи кіт. Тобто первинно дідух
був важливим атрибутом а традиція прикрашання ялинки прийшла до нас аж на
початку 20 століття. Прикрашали ялинку горіхами печивом та яблуками.
Картка
4
У процесі приготування їжі до Різдва піч
розпалювалася живим вогнем тобто його видобували завдяки кресалу. До печі клали
12 або 7 полін це також сакральні числа. Для приготування потрібно було
використовувати лише воду набрану до сходу сонця.
До речі
була ще традиція до вареників чи пирогів додавати особливу “родзинку” – робити якийсь вареник дуже перченим чи пересоленим, або ж
взагалі додавати до пиріжка монетку: хто знайшов її під час вечері буде везучим увесь рік особливо на гроші. Це
додає святкуванню якогось елементу гри.
Розповідь учнів про звертання і розділові знаки у
реченнях із ними.
Виписати з колядки «Хай
Ісус, мале дитя…» (звучить колядка) звертання у зошит.
-
Які
ще звертання у колядах відомі?
Розповідь учнів про
вставні слова (групи за значенням і
розділові знаки).
Письмова робота
з картками «Вставні слова». Додати в речення (по
картці в групу) відповідні вставні слова. Зачитати по реченню від групи.
Картка «Вставні
слова»
Традиції святкування, народні звичаї та обряди – це
________________________ один із засобів збереження національної ідентичності,
а також можливість відчути зв’язок із родом та своїми предками.
Це важливо не лише коли ти в Україні, а загострюється
_________________________ ще й тоді,
коли ти вимушено перебуваєш за кордоном чи опинився в тимчасовій окупації.
Зараз українці все частіше
повертаються до автентичних традицій святкування: хтось _________________
власноруч зробив дідуха, хтось _____________ уперше приготує 12 страв, а хтось
_____________ заслуховує стародавні
колядки.
4.
Рефлексія: звучить авторський
вірш учительки «Різдво»
Різдво неподалік, воно уже в повітрі:
В танці сніжинок, запахах гілок,
В енергії малесеньких хвоїнок...
Та перш за все - у чистоті думок!
У щирих почуттях, в любові та підтримці,
У милосерді теж різдвяний знак.
В прилюдній доброті - і наодинці,
Без них в цей час важкий не вижити ніяк. (03.12.2023)
-
Які
нові асоціації зі словом «Різдво» появилися у вас після цього заняття?
(відповіді учнів)
5.
Домашнє
завдання:
Письмово вправа
7 (2 А, Б) на с. 94. Повторити з
посібника для підготовки до НМТ про відокремлені члени речення.
Робочі зошити і бланки самоаналізу зібрати.
Оцінки виставляються після перевірки написаного.
Немає коментарів:
Дописати коментар