Розвиток особистості ліцеїста на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури із застосуванням інтерактивних методів


ГАВІНСЬКА  Наталія Миколаївна

вчителька української мови та літератури, зарубіжної літератури. спеціалістка вищої категорії, педагогічне звання «вчитель-методист»                                                                                     

Сучасна освітня діяльність спрямована на розкриття внутрішніх ресурсів особистості дитини, виявлення вже закладених у ній потенційних можливостей. Від того, як розвиваються здібності школяра, його критичне мислення та комунікативні навики, залежить, наскільки успішним буде його шлях у подальшому житті і самореалізації. І нині актуальними залишаються настанови В.О.Сухомлинського про необхідність створення сприятливих умов для розкриття потенціалу кожного учня, про формування ситуації успіху і творчого пошуку, «щоб дитина відчула себе шукачем і відкривачем знань. Тільки за цієї умови одноманітна, напружена, стомлююча робота школяра забарвлюється радісними почуттями…».

У даній статті розглянуто апробовані у роботі з ліцеїстами 10-11-х класів ефективні прийоми забезпечення психологічно комфортних умов розвитку особистості.

Актуальність застосування принципів позитивної педагогіки  зумовлена затвердженим наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. за №2736 професійним стандартом, у якому однією із трудових функцій учителя вказано партнерську взаємодію з учасниками освітнього процесу. Ця функція складається з таких професійних компетентностей:

·       психологічної (здатність визначати і враховувати в освітньому процесі вікові та інші індивідуальні особливості учнів; здатність використовувати стратегії роботи з учнями, які сприяють розвиткові їхньої позитивної самооцінки, я-ідентичності; здатність формувати мотивацію учнів та організовувати їхню пізнавальну діяльність; здатність формувати спільноту учнів, у якій кожен відчуває себе її частиною);

·        емоційно-етичної (здатність усвідомлювати особисті відчуття, почуття та емоції, потреби, керувати власними емоційними станами; здатність конструктивно та безпечно взаємодіяти з учасниками освітнього процесу; здатність усвідомлювати та поціновувати взаємозалежність людей і систем у глобальному світі);

·       компетентності педагогічного партнерства (здатність суб'єкт - суб'єктної (рівноправної та особистісно зорієнтованої) взаємодії з учнями в освітньому процесі і ін.)  [1, с.7].

У процесі реалізації методичної проблеми «Розвиток особистості ліцеїста на уроках української мови та літератури, зарубіжної літератури із застосуванням інтерактивних методів» видається доцільним інтегрувати окремі елементи сучасних технологій інтерактивного, розвивального та особистісно орієнтованого навчання, формуючи позитивну мотивацію учнів до пізнавальної діяльності, потребу в самореалізації та самовдосконаленні.

Основні напрями реалізації методичного питання такі:

-        застосування на уроках мови і літератури прийомів і форм активностей, що розвивають творче мислення школярів та формують у них навички дослідницької діяльності, забезпечують індивідуальний підхід до кожної дитини;

-        використання завдань і вправ творчого характеру, які стимулюють самостійну пошукову  роботу школярів з інформацією, активізують інтелектуальний та креативний потенціал;

-        створення на уроці психологічного комфорту, ситуації успіху для здобувачів освіти.

Саме останній аспект уможливлює втілення попередніх і сприяє досягненню результативності як окремого уроку, так  і освітнього процесу загалом.

За словами А.-М. Богосвятської, завжди «вчителі були майстрами слова, і в більшій мірі завдяки не стільки інтелектуальній, скільки емоційній складовій своїх мовних послань. […] І початок уроку, і середина, і кінець можуть бути обдумані не тільки технологічно, але й з точки зору таких мовних засобів, які зближують з учнями, сприяють душевному підйому, попереджають виникнення психологічних бар'єрів» [2, с.3].

На початку уроку закладається мотивація, темп, настрій, тон спілкування – діловий, робочий, і тут дуже важливу роль відіграє традиційний для ліцею ритуал вітання після здавання рапорту. А привітна усмішка, оптимістичний погляд, наступне доброзичливе словесне налаштування на урок знімає напругу в очікуванні контролю, створює «атмосферу довіри, групового позитивного поля» [2, с.4]. За відгуками ліцеїстів, процес засвоєння нового матеріалу чи закріплення вивченого, виконання самостійних робіт відбувається легше та ефективніше, коли учні заряджені гарним настроєм на увесь урок, а то й день.

Високий виховний потенціал несе у собі висловлена на першому у навчальному році урокові-знайомстві з класом усна подяка учителя ліцеїстам за їхнє гідне глибокої шани рішення щодо вибору навчального закладу і прагнення стати захисниками рідної землі.

Вражають вихованців та надовго їм запам'ятовуються і спонукають до роздумів авторські вірші  педагога, особливо на тематику ліцейного життя (поезії «Настроєве», «Натягуєм на себе маски. Соціальні…», «Слово», «Учительське», «Ціна мови», «Знайти себе», «Таїна», «Ввічливе», «Пам'яті Героїв Крут», «Життєве», «Є люди, у яких ніч в серці і за дня панує…», «Ліцей», «Коли болить душа…», «Випускникам»). Перераховані вірші є у бібліотеці ліцею. Прослухавши авторське виконання поезій (відводиться на таку «поетичну паузу» на уроках літератури не більше 5 хв), умотивовані до творчості окремі ліцеїсти роблять спроби висловити поетично власні почуття чи роздуми, а також прагнуть продовжити обговорення почутих віршів на перервах.

Доцільними на початку уроє сугестійні прийоми «Обмін енергіями», «Коло позитивної енергії» (приклади використання цих прийомів наведені нижче у планах-конспектах моїх відкритих уроків, проведених  у 2022-2023 навчальному році).

На перших уроках після повернення ліцеїстів із зимових канікул ефективним став сугестійний прийом «Уявна світлина»: учителька просить вихованців заплющити очі, згадати з яскравими деталями (зорові, слухові, тактильні, нюхові. смакові відчуття) найприємнішу подію канікулярного часу та «зробити» уявну світлину: «Панове ліцеїсти! Ви повернулися до ліцею. Вас чекають насичені навчанням та різноманітними корисними справами дні. Ви будете гартувати себе фізично і морально. Це нелегко. Але досі ви переповнені враженнями від зустрічей на канікулах із найріднішими, близькими, яких ви, можливо. давненько не бачили, із коханими, друзями, яких вам не вистачало. Прошу вас заплющити очі і пригадати найяскравішу, найприємнішу, найбільш пам'ятну подію канікул. Можливо, у когось це була спільна родинна зустріч за обіднім столом зі смачними запашними стравами. А хтось пригадає прогулянку зимовим лісом із друзями… Пригадайте усі обставини: які кольори переважали довкола вас, до чого ви доторкалися і яким воно було на дотик, які звуки ловило ваше вухо. які запахи вас бентежили, що вам смакувало… Наповніть своє серце тією позитивною енергією. яку тоді відчули. тодішніми враженнями, піднесеним настроєм. А тепер погляньте на цю подію звіддаля, сфотографуйте її своїм внутрішнім зором. Уявіть, що маленька світлина уже лежить на вашій правій долоні, накрийте її лівою долонею і відчуйте тепло, яке вона випромінює. Заховайте цю невеличку уявну світлину у верхню ліву нагрудну кишеню, біля серця. Коли вам буде важко морально чи фізично, коли вас долатиме втома, коли непокоїтиме якась проблема або підступатиме відчай, доторкніться до кишеньки зі світлиною і наповніться позитивною енергією спогадів». Через один-два місяці деякі ліцеїсти у розмові згадували, що ця «уявна світлина» підтримує їхній позитивний настрій і допомагає долати проблеми.



Дієвими засобами самоконтролю вихованців на уроках мови є виконання різноманітних вправ із ключем,  взаєморецензування  та взаємоперевірка виконаної роботи у парах за умови попереднього ознайомлення із критеріями оцінювання (успішно апробовано у роботі). У процесі проведення самостійних робіт на початку уроку для визначення рівня готовності ліцеїстів до заняття та рівня засвоєння матеріалу метод взаємоперевірки суттєво економить час педагога і посилює довіру між учасниками освітнього процесу. Під час роботи у групах доцільно використовувати картки самоаналізу та самооцінювання роботи учасників групи.

КАРТКА САМОАНАЛІЗУ РОБОТИ У ГРУПІ

 

 

Учасник

групи

Виступав з повідом-

ленням

Знайшов додаткову інформацію

Підготував наочність

Відповідав на питання

Аналізу

вав поезію

Самооці-

нювання

Оцінка керівника

групи

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

 


 Для забезпечення зворотного зв'язку з ліцеїстами доцільно використати наприкінці, наприклад, навчального року методичний прийом «Лист учителю/учительці», у якому підліткам пропонується висловити свою думку про уроки педагога та побажання і конструктивні пропозиції. Щирість і емоційність, висловлені вихованцями у таких листах (особливо коли їх пишуть випускники), стають для учителів джерелом натхнення та мотивації на увесь наступний рік, а іноді спонукають скоригувати  свою методику роботи.


Активізацію пізнавальної діяльності ліцеїстів старшого шкільного віку зумовлює метод проблемного викладу матеріалу, ситуативні завдання – усе це водночас сприяє розвиткові індивідуальності. Ефективними є поширені апробовані інтерактивні методи та прийоми навчання, серед яких «Ґронування», «Знайди помилкове твердження», «Асоціативний кущ», «Вірш про себе», «Кола Вена», «Дерево рішень», «Фішбоун» та ін.

Використання деяких із цих інтерактивних прийомів відображено нижче у запропонованих увазі читачів планах-конспектах уроків української та зарубіжної літератур в 10 класі із застосуванням біоадекватних технологій.

 

Тема: І. Я. ФРАНКО. ПОЕТИЧНА ЗБІРКА «ЗІВ'ЯЛЕ ЛИСТЯ», ЗАГАЛЬНЕ УЯВЛЕННЯ ПРО ЇЇ КОМПОЗИЦІЮ. «ОЙ ТИ, ДІВЧИНО, З ГОРІХА ЗЕРНЯ», «ЧОГО ЯВЛЯЄШСЯ МЕНІ …»

Мета уроку: ознайомити учнів з мотивами інтимної лірики І.Франка, розкрити її тематику, художні особливості, вдосконалити навики аналізу ліричних творів; виховувати в учнів любов до рідного краю, мови, повагу до дівчини, жінки; утверджувати думку, що без любові не може бути справжньої духовно багатої людини.

Методи проведення: робота в групах із використанням інтерактивних біоадекватних прийомів навчання, бесіда.

Забезпечення: твори поета, кліпи пісень на слова Каменяра  «Ой ти, дівчино…», «Чого являєшся мені у сні?..»), презентація з фотографіями і портретами автора, його коханих жінок, тематичними сторінками.

Очікуваний результат. Після уроку учні зможуть:

·        визначати літературні й фольклорні основи художнього твору;

·        виробити навики правильно аналізувати інтимну лірику;

·        пояснювати образи-символи;

·        результативно працювати в групах.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Заздалегідь учнів поділено на 5 груп, кожна з яких готувала окреме проблемне питання.

Рапорт

II. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

          Учителька:

Ми зустрічаємося з вами на крайньому на сьогодні уроці, ще й після повітряної тривоги. Трохи втомлені, водночас насичені новими враженнями та почуттями, бо ж готувались до цього уроку заздалегідь у групах. Ми невпинно даруємо наші емоції тим, хто поруч. Ось і зараз, учасники груп,  візьміться за руки, утворіть коло позитивної енергії, побажайте подумки тому, хто ліворуч від вас. добра, а тому, хто праворуч. -  успіху, бо на цьому занятті ви – одна команда, і  успіх групи залежить від кожного з вас.

Учні виконують вправу «Коло позитивної енергії»

Зарядилися творчою енергією? Тож нумо до праці, а наприкінці уроку ви самі її підсумуєте за допомогою оцих карток самоаналізу. (картки роздати).

 Попереднього уроку ми ознайомилися з життям великого українського генія Івана Франка та частково розглянули поезії збірки «З вершин і низин».

Сьогодні наше завдання – навчитися сприймати та аналізувати інтимну лірику поета, для цього нам потрібно пригадати із його життя та творчості, ким був Іван Франко для України та українців? (поет. філософ. видавець, …)  

(За  2 хв. ліцеїсти створюють інформаційне гроно «Іван Франко»)

Запис теми уроку в зошити

ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу

1.     Опрацювання теоретичного матеріалу-звітування груп.

Учителька:

Важко знайти у світовій літературі більш чутливу поетичну розповідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негодами і нещасливим коханням, як збірка „Зів’яле листя”. Саме під такою назвою вона вийшла 1896 року з незвичним підзаголовком „лірична драма”. Це цілісний твір із наскрізним любовним сюжетом. Композиційно збірка складається з трьох циклів, образно названих самим автором „жмутками”.

Твори книжки є глибоким аналізом найінтимніших почуттів і переживань людини, що єднає Франкову збірку з аналогічними творами світової поезії ‒ сонетами Данте і Петрарки, лірикою Гейне та Шевченка.

Завдання:

Учні у групах записують у зошитах асоціації до словосполучення „Зів’яле  листя” і зачитують.     2 хв.

Учителька:

Інтимні поезії Франка автобіографічні. Ви у групах готували повідомлення про жінок, які стали музами І.Франка.

 (Розповіді груп учнів про жінок у житті І.Франка)   -  15 хв.

Учителька:

М.Коцюбинський так оцінив збірку: «Се такі легкі, ніжні вірші, з такою широкою гамою почуттів і розуміння душі людської, що, читаючи їх, не знаєш, кому віддати перевагу, чи поетові боротьби, чи поетові - лірикові, співцеві кохання і настроїв».

2. Дослідження текстів поезій

Завдання 1:

Учні у групах записують у зошитах літературний паспорт поезії (план і види тропів – на форзацах підручника)   «Ой ти, дівчино…»  - 8 хв.         Опитування - 3 хв.   (звучить у записі ця пісня  на телевізорі)

Завдання 2:

Учні у групах виписують у зошити художні засоби вірша  «Чого являєшся мені у сні?..» - кожна група - з однієї зі строф (під звучання пісні В.Козловського)   -   5 хв.

Висновок:                       (висловлюються учні)

Кохання, навіть нещасливе,  залишає помітний слід у душі людини. У людини, яка кохає, розвивається емпатія – необхідна у сучасному суспільстві риса (співчуття, відгук на емоції іншої людини).

Учителька:

Лірика залишає слід у наших серцях лише тоді, коли вона співзвучна з нашими почуттями,

Завдання (якщо є час):

Ліцеїсти обмірковують і записують собі у зошити побажання (за бажанням – у формі сенкана) про кохання.

Учасники груп заповнюють картки самоаналізу роботи в групі  і здають учительці - 3 хв.

V. Домашнє завдання: вивчити напам'ять один із опрацьованих віршів (с.85-86 підручника). Особлива увага – емоції.

Шикування ліцеїстів. Прощання.

 

Тема: НІЛ ГЕЙМАН – АНГЛІЙСЬКИЙ ПИСЬМЕННИК-ФАНТАСТ. АВТОР РОМАНІВ. ГРАФІЧНИХ НОВЕЛ І КОМІКСІВ. ЛЕКЦІЯ Н.ГЕЙМАНА «ЧОМУ НАШЕ МАЙБУТНЄ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ЧИТАННЯ»

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Н. Геймана,  змістом його промови; розвивати у ліцеїстів навички усного і письмового мовлення, формувати  читацькі вміння; виховувати повагу до книги, бажання читати задля  майбутнього.

Ключові компетентності, які формуються на уроці: спілкування державною мовою, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися, соціальна та громадянська компетентності, обізнаність та самовираження у сфері культури.

Обладнання: текст промови, учнівська презентація, фотопортрет Н.Геймана, картки самоаналізу на столах.

Хід уроку

I.                Організаційний момент.   

Пояснити про картки самообліку (на звороті)     (1 хв)

Сугестія «Моє серце дарує тепло, а ліцеїсти подумки зичать побажання собі, однокласникам та учительці» (2 хв)

II. Оголошення теми і мети уроку           НА    ЕКРАНІ                    (2 хв)

III. Робота над темою.

Вступне слово учительки   (2 хв).

-        Які ви знаєте сучасні способи передавання інформації, знань, досвіду?

(гаджети, телебачення, серіали … - переважно через зображення)

-        А які вам відомі сучасні популярні стилі і жанри літератури, що роблять її цікавою для вас? (фантастика, фентезі, комікси, манга)

Важко не загубитися читачеві, не те що авторові у такому літературному розмаїтті!

Поява на літературному обрії англійського фантаста Н. Геймана викликала шквал емоцій у читачів по всьому світу, а сам автор почав отримувати престижні премії. Хто ж він, цей популярний письменник?

Повідомлення учнів про життя і творчість Ніла Геймана      (до 8 хв.)

Паралельно учні у парах (записують у зошитах гронування «Ніл Гейман»: письменник-фантаст, романіст, автор коміксів, сценарист, «сучасний, темний казкар», інфлюєнсер  (5 хв)

Проблемне питання:

Які ж цінності прагне донести цей відомий і успішний письменник до нас, його сучасників?

     У жовтні 2013 року  Гейман прочитав чудову лекцію для Reading Agency (благодійна організація Великобританії, яка надихає людей більше читати).

Робота з текстом    (15 хв) - на фоні ілюстрації про книги

Аналіз тексту лекції, акцентуючи увагу на таких цитатах ( учні пояснюють, як розуміють їх):

- ”...читання для задоволення є однією з найважливіших речей у житті людини”;

-   “...читання саме по собі є насолодою”, “...це — правильна розвага””

- ”...художня література породжує емпатію...”;

- ”Ви знаходите в книжках дещо життєво важливе для існування в цьому світі”;

- ”Література може показати вам інший світ”;

-  “Бібліотеки — це свобода, це ворота в майбутнє”;

-  “Ми повинні читати вголос нашим дітям”;

- ”Один з кращих засобів для тих, хто читає без особливого бажання, - історія, від якої вони не зможуть відірватись”

- ”Ми повинні робити світ прекрасним”

Проблемні питання             ( 3 хв)

-        Чому письменник у своїй промові звернув увагу на книжки та бібліотеки?

-        Згадайте, у яких прочитаних вами  творах теж  ішлося про книги ? («451 градус за Фаренгейтом» Рея Бредбері, «Крадійка книжок» Маркуса Зузака)

У час повномасштабного вторгнення в Україну знову запалали книги, знищені окупантами. Книги – це культура. Це розумна нація.

Отже, наше сьогодення перенасичене інформацією і, на жаль, сучасна  молодь усе менше шукає відповіді на свої питання  в мудрих книжках. Це тривожить багатьох письменників і вчителів. Адже, як відомо, коли люди перестають читати, вони перестають думати.  Тож Ніл Гейман закликає людей більше часу приділяти читанню і частіше відвідувати бібліотеки, розвиватися.

IV. Заповнення картки «Вірш про себе» (8 хв.) – під музичну мелодію.

Зібрати картки самооцінювання на звороті вірша. Оцінки – після перегляду цих карток.

Д/З: Підготувати усну розповідь про прочитану самостійно художню книгу на урок позакласного читання.

Прощання з класом.

            Емоційна грамотність педагога на уроці, створення для здобувачів освіти ситуації успіху є ознаками сучасного уроку словесності. «Адже те, як викладач співпрацює з класом, саме по собі є прикладом, фактично уроком емоційної компетентності – або ж її відсутності. Кожного разу, коли вчитель спілкується з одним учнем, решта двадцять чи тридцять отримують урок» [3, с.475].

Створення на уроці психологічного комфорту формує позитивну мотивацію учнів до інтерактивної пізнавальної діяльності, потребу в самореалізації та самовдосконаленні. «У той час, коли так багато дітей не можуть упоратися зі своїм пригніченням, не вміють зосереджено слухати чи контролювати свої імпульсивні дії, не відчувають відповідальності за свою роботу та не цікавляться навчанням, усе, що підкріплюватиме ці вміння, сприятиме кращому навчанню» [3, с.484].

Використані джерела:

1.     Професійний стандарт за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)» (затверджено наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 23.12.2020 р. за №2736)

2.     Богосвятська А.І. Слово вчителя: вітаємось, хвалимо, прощаємось чарівно: методичний посібник/ Анна-Марія Богосвятська. – Л.: «Норма», 2017. – 64 с.

3.     Гоулман Д. Емоційний інтелект/ Деніел Гоулман; пер. з англ.С.-Л. Гумецької. – Х.: Віват, 2020. – 512 с.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Тиждень перед канікулами - бібліотечний

Урок мови в ліцейній бібліотеці